گفت و گوی خواندنی با امیر کربلاییزاده/استندآپ کمدی؛ هنری برای خندیدن و آموختن
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۸۱۵۲۶
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،امیر کربلاییزاده هستم، متولد سال ۱۳۵۸ در تهران. فعالیتهای هنری و نمایشی خود را از دوران دانشآموزی در مدرسه شروع کردم و همزمان در کلاسهای آموزش تئاتر هم شرکت میکردم. در دانشگاه، تئاترهای دانشجویی زیادی کار کردم، اما سال ۷۷ بود که اولین تئاتر جدیام را بهنام «تلخ بازی قمردرعقرب» بازی کردم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
چطور استندآپکمدین شدم؟
چون در ایران، مرکز هنرهای نمایشی حمایتی از استندآپ نداشت و شناختهشده نبود، پس از چند اجرا در ایران به خارج از کشور رفتم و آنجا برنامههایی اجرا کردم. وقتی برگشتم، باتوجه به شناختی که «سجاد افشاریان» از سالها فعالیت تئاتری و دغدغه استندآپکمدی من داشت، بهواسطه او به «خندوانه» دعوت شدم و اولین اجرای تلویزیونی خودم را در این برنامه داشتم.
یک استندآپکمدین باید چه مهارتهایی داشتهباشد؟
مهمترین ویژگی لازم برای استندآپکمدین، «شیرین زبانی» است؛ یعنی طنز و طنازی را درکنار یکدیگر داشتن. پس از آن بازیگری، سخنوری، مجری گری، بداههپردازی و استفاده از تکنیکهای زبان بدن ابزارهای اصلی یک استندآپ کمدین است. استندآپ کمدین همچنین باید اطلاعات عمومی قوی داشتهباشد، معضلات روز جامعه را بشناسد، نویسنده خوبی باشد و بتواند بدون استرس، خودش و تماشاچیها را در لحظه مدیریت کند.
شما چطور میتوانید همکار من شوید؟
اگر به استندآپکمدی علاقهمند هستید و تااندازهای ویژگیهای اولیه را برای انجام این کار دارید، باید تلاش کنید و دیگر مهارتهای لازم را بهدست آورید. از آنجاییکه در دانشگاه رشته مجزایی برای آموزش استندآپکمدی وجود ندارد، تحصیل در گرایشهای مختلف هنرهای نمایشی مانند کارگردانی، بازیگری، عروسکگردانی و... میتواند هم برای شروع و هم در آینده برای ورود به عرصه استندآپ به شما کمک کند. همچنین شرکت در کلاسهای آموزش آزاد استندآپکمدی را به شما پیشنهاد میکنم. همان طور که گفتهشد استندآپ مجموعهای از چند مهارت گوناگون است و اگر یک هنرمند در همه این زمینهها تجربه داشته و آموزش دیدهباشد، بدون شک در اجرای استندآپ موفقتر است.
شیرینیها و سختیهای این حرفه چیست؟
در اجرای استندآپکمدی هیچچیز لذتبخشتر از این نیست که بتوانید برای لحظهای هم که شده مردم را بخندانید و در کنار آن با انتخاب محتوا و داستان مناسب همراه با خنده اندیشیدن را به آنها هدیه دهید. علاوهبر این تشویق افراد حاضر در صحنه معمولا به شما انرژی مثبت میدهد. گاهی ممکن است حین اجرا متن را فراموش کنید یا تمرکز خود را ازدست بدهید و از همه مهمتر اجرای شما چنان که باید، بازخورد نداشتهباشد. اینها برخی از سختیهای کار استندآپ است که شما باید با دقت و تمرکز این موقعیتها را مدیریت کنید. میتوانید سختیها را با عشق به کار، تلاش و تمرین کنار بزنید و از اجرای خود کمال لذت را ببرید.
چه آیندهای پیش روی یک استندآپکمدین است؟
هم اکنون وجود علاقهمندان بسیار و استعدادهای درخشان نشان میدهد که آینده خوبی برای هنر استندآپکمدی وجود دارد. برنامههای تلویزیونی، فضای مجازی و شبکه نمایش خانگی بسترهای بسیار خوبی برای معرفی و گسترش هنر استندآپ است و برخلاف گذشته بهراحتی میتوانید با ورود به این فضاها فعالیت خود را آغاز کنید.
منبع:خراسان
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: استندآپ کمدی بازیگر استندآپ کمدی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۱۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تاثیرگذاری فیلمهای کوتاه بیشتر است/ آشنایی نسل امروز با فرهنگ رضوی
فرهاد قائمیان مدیر بیست و یکمین جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) درباره اینکه در بخشی از فراخوان جشنواره بینالمللی فیلم رضوان تنها متولدین دهه هفتاد به بعد امکان ارسال آثار خود را به جشنواره دارند با خط فکری همراه بوده است یا خیر گفت: واقعیت این است که این بخش یکی از اهداف ماست وگرنه ما آن نسل قبلی یا مقطع سنی قبل هفتاد را نادیده نگرفتهایم و سعی کردهایم که این مقطع سنی را پرورش دهیم و با فرهنگ رضوی بیشتر آشنا کنیم تا به همین دلیل در فیلمهای کوتاهشان بتوانند آموزش هم ببینند.
وی ادامه داد: قبل از هر چیزی تاکید میکنم آموزش، آموزش و آموزش. برای همین کارگاههایی را که مد نظرمان است، گفته شده و در فراخوان هم اعلام شده است. از این طریق ما باید بتوانیم روال و مسیری را فراهم کنیم که با آن اشاعه فرهنگی در میان نسل جوان که شاید یکم احتمالا دور شده اند انجام شود و همچنین بتوانیم برای فیلمهایی که ساخته میشوند با فیلمهای کوتاه، نیمه بلند این عزیزان را به سوی فیلمهای سینمایی بلند پرتاب شوند.
قائمیان مدیربیست و یکمین جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) درباره وضعیت کارگاههای برنامه ریزی شده جشنواره فیلم دینی رضوان در استانهای کشور گفت: در تمامی استانها این اتفاق خواهد افتاد شاید ما بتوانیم کارگاه هایی را که در استان های مختلف انجام شده است با افرادشان گزینش کنیم تا این عزیزان هم برای زیارت آقا امام رضا(ع) تشریف بیاورند و هم در یک کارگاه مقدماتی کارها را انجام دهیم و در نهایت این عزیزان بتوانند برای جشنواره حاضر شوند.
وی درباره وضعیت اکران فیلمهای نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان پاسخ داد: با سازمان سینمایی، حوزه هنری و سینماهایی که در حیطه این بخشها هستند صحبت شده است تا ما بتوانیم قبل از اکران فیلمهای سینمایی این آثار را به صورت کلیپ کوتاه اکران کنیم. به نوعی این اتفاق در تلویزیون اتفاق افتاده است تا بتوانیم به عبارتی فرهنگ سازی کنیم که ما فیلم کوتاه و کار نسل جوان هم تماشا کنیم. تاثیر گذاری فیلمهای کوتاه خیلی بیشتر خواهد بود، صرف موضوع اینکه ما یک فیلم بلند ببینیم نیست بلکه میخواهیم ببینیم جوانانهایی که در خانه های خودشان هستند چه تفکری دارند.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر